Habits: Meditatie

Gewoonte mediteren

Nieuwe week, nieuw artikel in mijn Habits serie. De gewoonte die ik deze keer in de spotlight wil zetten is meditatie. Voor sommigen misschien een bekend onderwerp, maar ik weet inmiddels ook dat het veel mensen al snel een beetje afschrikt. Nergens voor nodig! Je kunt het zien als een manier om je hersenen te training. Net als dat je lichaam sterker wordt wanneer je sport, worden je hersenen sterker en effectiever door regelmatig te oefenen.

Wat is meditatie?

Wanneer je nog helemaal geen ervaring hebt met meditatie, is het misschien lastig te begrijpen wat het precies is. Eigenlijk is het een manier om even helemaal met je bewustzijn in het hier en nu te zijn. Je leert op die manier jezelf en je eigen gedachtes veel beter kennen. De hele dag gaat er van alles door je hoofd, ben je met van alles bezig, waarvan je het zelf niet eens bewust doorhebt. Wanneer je mediteert, kun je dat alles even helemaal loslaten. Je bent met je aandacht volledig bij het huidige moment.

Klinkt makkelijk? Probeer het maar eens. Zelfs als je het één minuut probeert zal je zien dat het niet lang duurt voordat er van alles door je hoofd gaat. En voordat je in gedachten verzonken bent, alweer vergeten dat je met je aandacht hier wilde blijven. Het is toch niet zo makkelijk als het lijkt.

Het doel is niet om geen gedachtes meer te hebben, maar om je bewuster te worden van gedachtes en gevoelens.

Het gaat er bij meditatie overigens niet om dat je géén gedachtes meer hebt. Denken is nou eenmaal wat onze hersenen doen. Die functie kun je niet zomaar uitschakelen. Waar het wel om gaat, is dat je je bewuster wordt van je gedachten en de gevoelens die je daarbij hebt. Als je door hebt wat er allemaal speelt in je hoofd kun je het makkelijker accepteren en vervolgens loslaten.

Waarom is mediteren goed voor je?

Oke, dat is misschien zo. Maar waarom zou je daar iets mee moeten doen? Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar meditatie en de resultaten zijn overtuigend: Meditatie heeft enorm veel voordelen voor je geluk, gezondheid, stressbestendigheid en meer. Hier een aantal voordelen op een rijtje:

  • Het vermindert de stresshormonen in je lichaam
  • Je krijgt er meer rust en overzicht van
  • Het zorgt voor een grotere concentratie en focus
  • Het imuunsysteem functioneert beter
  • Je ervaart meer geluk en positieve gevoelens
  • Je ervaart minder angst, depressie, pijn en eenzaamheid

Gewoonte mediteren

Hoe begin je met mediteren?

Geen zorgen, je hoeft niet eindeloos lang in kleermakerszit op een kussentje te gaan zitten. Mag ook wel, als je dat chill vindt. Maar het leuke is dat mediteren al een positief effect heeft als je het maar een paar minuutjes per dag doet. Het beste moment hiervoor is ‘s ochtends, omdat je zo meteen de toon zet voor de rest van je dag.

Vooral als je dit voor het eerst wil proberen zou ik je aanraden gebruik te maken van guided meditaties. Er bestaan een hoop apps en YouTube-video’s om je op weg te helpen. Dit zijn een aantal van mijn aanraders, allemaal prettig omdat heel toegankelijk en niet te zweverig zijn:

Van meditatie een gewoonte maken

Omdat je al kan beginnen met een paar minuten per dag, is het niet moeilijk om van mediteren een gewoonte te maken. Zoals ik al zei, is de ochtend hiervoor het optimale tijdstip. Kies een vast moment in je ochtendroutine, ga even rustig ergens zitten en gebruik één van de apps die ik hierboven noemde. Je kunt ook zoeken op YouTube, daar zijn genoeg meditatie-oefeningen te vinden. Zelf doe ik dit het liefst als één van de eerste dingen in de ochtend, nog voordat ik me ga aankleden. Ik gebruik Headspace meestal voor meditatie’s van 10 minuten. Zo begin ik de dag met een momentje voor mezelf. Daarna ben ik klaar om me te gaan focussen op wat ik die dag wil doen.

Heb jij ervaring met meditatie of is het nog compleet nieuw voor je? En zou je het wel eens willen proberen? Laat jouw mening achter in de comments.

Lees hier vorige delen van de habits serie:

 

Delen:

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.